آفگریدانرژی خورشیدی

صفر تا صد احداث نیروگاه آفگرید

صفر تا صد احداث نیروگاه آفگرید

در این آموزش به طور کامل و جامع در مورد مسیر احداث یک نیروگاه آفگرید صحبت میکنیم.

استخراج مصارف الکتریکی مشتری و ساعت مصرف هر یک

در اولین مرحله مصارف الکتریکی مشتری را استخراج میکنیم. مشتری باید هر وسیله الکتریکی که در محل پروژه، قصد استفاده دارد را به همراه ساعت مصرف هر یک در یک شبانه روز به شما اعلام کند.
در نهایت شما یک لیست مشابه تصویر پایین دارید که برای هر وسیله: توان الکتریکی + تعداد + ساعت مصرف را اعلام کرده است.

ساعت مصرف در یک شبانه روز برای احداث نیروگاه آفگرید

در این مرحله باید تمام مصارفی را که مشتری قرار است از طریق پنل های خورشیدی روشن کند، بنویسید. اگر مصرف کننده ای در این لیست نباشد ولی مشتری استفاده کند، در واقع به سیستم خورشیدی ضربه زده است.

محاسبه باتری مورد نیاز برای این حجم از انرژی

حال که تمام مصارف مشتری استخراج شده است، مقدار باتری مورد نیاز برای تامین انرژی این وسایل را محاسبه میکنید.
حتما از باتری خورشیدی استفاده کنید؛ چرا که باتری ماشین در سیستم خورشیدی به خاطر خاصیت استارتی بودن، زود خراب میشود.

پنل خورشیدی به همراه باتری خورشیدی

در نظر گرفتن بکاپ به مقدار مورد نیاز برای باتری

اگر باتری به اندازه مصرف مشتری در سیستم خورشیدی قرار بگیرد، در صورتی که هوا ابری باشد یا مصرف مشتری اندکی بیشتر شود، سیستم خاموش میشود. بنابراین با توجه به اینکه منبع تامین برق دیگری وجود ندارد، باید سیستم را طوری طراحی کنیم که بکاپ نیز داشته باشد.
بکاپ گرفتن در سیستم خورشیدی فواید زیادی دارد:

تعداد سیکل یک باتری در مقایسه با ظرفیت استفاده از باتری

در تصویر بالا تعداد سیکل یک باتری در مقایسه با ظرفیت استفاده از باتری قرار گرفته است.
طبق نمودار در صورتی که از تمام ظرفیت باتری استفاده کنید، تنها 300 سیکل در باتری قابل استفاده است (هر سیکل را یک شبانه روز در نظر بگیرید)، و اگر در هر بار استفاده از حداکثر 50 درصد ظرفیت باتری استفاده کنید، تعداد سیکل به عدد 700 میرسد که معادل با دو ساعت است.

بنابراین اگر از تمام ظرفیت این باتری استفاده کنید، کمتر از یک سال باتری عمر میکند؛ ولی اگر بکاپ در نظر بگیرید و از نصف ظرفیت باتری استفاده کنید، طول عمر باتری به دو سال میرسد که از لحاظ هزینه های ثانویه بسیار برای مشتری مهم است.

محاسبه پنل خورشیدی مورد نیاز برای تامین انرژی باتری

بعد از محاسبه باتری که در واقع انرژی مورد نیاز سیستم را ذخیره میکند، میرسیم به انتخاب صحیح پنل خورشیدی.
پنل خورشیدی را باید طوری انتخاب کنید که بتوان تعداد باتری محاسبه شده را در عرض یک روز شارژ نماید. بعد از انتخاب صحیح پنل خورشیدی و تعداد آن، نوبت به آرایش پنل خورشیدی و باتری میرسد.
( برای اطلاع دقیق از پنل های خورشیدی، مقاله پنل خورشیدی چیست را مطالعه بفرمایید. )

باید باتری های خورشیدی و پنل های خورشیدی را طوری قرار دهید (سری یا موازی یا سری-موازی) که پنل ها بتوانند در عرض یک روز باتری را شارژ کنند. این نکته کلیدی در دوره برق خورشیدی هورآیش مطرح میشود.

باتری خورشیدی به همراه پنل خورشیدی

محاسبه نوع شارژ کنترلر بین پنل و باتری خورشیدی

بعد از تنظیم آرایش پنل خورشیدی و باتری در سیستم، باید نوع شارژ کنترلری که میتوانند بین این دو وسیله قرار بگیرد را تشخیص دهیم.
وظیفه شارژ کنترلر در واقع کنترل پروسه شارژ باتری است. در انتخاب شارژ کنترلر باید چهار محدودیت را حتما رعایت کنید که این محدودیت ها و اولویت هر یک در دوره برق خورشیدی هورآیش مطرح میشوند.

محاسبه اینورتر در صورتی که مصارف مشتری AC هستند

برقی که توسط پنل خورشیدی تولید میشود، برق DC است و برقی که در منزل و شهر استفاده میکنیم برق AC میباشد. برای اینکه برق پنل خورشیدی برای مصارف الکتریکی ما قابل استفاده باشد، از وسیله ای بنام اینورتر استفاده میکنیم. وظیفه اینورتر تبدیل برق از DC به AC میباشد.

اینورتر خورشیدی در سیستم خورشیدی

محاسبه استراکچر پنل های خورشیدی

با توجه به تعداد پنل خورشیدی و آرایش آنها بهترین سازه یا استراکچر را انتخاب میکنیم.
زاویه این سازه و تحمل وزن آن به منطقه مشتری و تعداد و مشخصات پنل خورشیدی بستگی دارد. به طور مثال تعداد پنل خورشیدی 6 عدد پنل خورشیدی 450 وات محاسبه شده است که همگی با هم سری میشوند. در این صورت کافی است یک سازه یا استراکچر 6 پنله تهیه کنید یا بسازید

هزینه کابینت باتری و تابلو برق

بهتر است برای جلوگیری از خاک خوردگی و اتفاقات دیگر، از یک محافظ یا کابینت برای حفظ باتری ها استفاده کنید. این کابینت در واقع مانند جاکفشی برای نظم دهی به کفش ها عمل میکند و باتری ها را از مجاورت یک دیگر و سطح زمین فاصله میدهد.
همچنین برای شارژ کنترلر و اینورتر هم میتوانید از تابلو برق استفاده کنید. برای تخمین هزینه کابینت و تابلو برق به تعداد باتری خورشیدی و ابعاد شارژ کنترلر و اینورتر نیاز دارید.

کابینت باتری خورشیدی

بررسی محل مشتری برای تنظیم مکان نصب پنل خورشیدی

جهت تخمین سختی کار و لوازمی که برای نصب مورد نیاز هست، محل اجرای پروژه را بررسی میکنیم تا محل نصب پنل خورشیدی و باتری ها و سایر تجهیزات را بررسی کنیم.
ممکن است مشتری قصد استفاده از پنل خورشیدی روی شیروانی را داشته باشد. با آگاهی از این موضوع استراکچر مناسب برای این شرایط را تهیه میکنیم

محاسبه مقدار کابل و کانکتور مورد نیاز

با توجه به محل قرارگیری پنل خورشیدی و فاصله آن تا شارژ کنترلر و باتری و اینورتر، مقدار و قطر کابل محاسبه میشود. همچنین برای اتصال پنل های خورشیدی به یکدیگر با توجه به نوع آرایشی که برای آنها ترتیب داده ایم، نوع و تعداد کانکتورها را نیز بدست می آوریم.

کانکتور خورشیدی

ارائه پیش فاکتور به مشتری

تا این لحظه تمام لوازمی که برای نصب سیستم خورشیدی نیاز داریم را محاسبه کرده ایم. در این لحظه میتوانیم پیش فاکتور همراه با قیمت پروژه به مشتری بدهیم. در این پیش فاکتور هزینه های زیر قید شده است:

  • پنل خورشیدی
  • باتری
  • سانورتر یا شارژر و اینورتر
  • استراکچر
  • کابل و کانکتور
  • کابینت و تابلو برق
  • هزینه حمل
  • دستمزد نصب

نحوه تعیین دستمزد

اجرت نصب یا دستمزد نصب سیستم خورشیدی به شدت به سختی کار پروژه بستگی دارد.
به طور مثال نصب یک پنل خورشیدی روی ایرانیت با نصب آن در حیاط هزینه یکسانی ندارد. چرا که با توجه به وزن پنل خورشیدی، اگر محلی برای نصب جز ایرانیت برای پروژه وجود نداشته باشد، شما احتمالا چند روز اولیه درگیر ایجاد یک اسکلت و زیر سازی قوی تر هستید تا از استحکام سطح پنل خورشیدی مطمئن شوید.

ولی اگر یک نرخ ثابت میخواهید به مشتری ها در ابتدا اعلام کنید میتوانید 5 الی 10 درصد هزینه کل پروژه را اعلام کنید.
مثلا اگر پروژه 100 میلیون شده است، هزینه نصب احتمالا بین 5 الی 10 میلیون میشود. مشتری باید کامل توجیه باشد که ممکن است هزینه کمی با این عدد اعلام شده متفاوت باشد.
شما با مشاهده پروژه، تخمین مدت زمانی که از شما میگیرد و آگاهی از ارزش هر روز کاری خود، میتوانید هزینه نهایی و قطعی را به مشتری اعلام کنید.

تنظیم قسمتی با عنوان باتری خانه

بعد از توافقات اولیه و دریافت پیش پرداخت، محل باتری یا باتری خانه را مشخص کنید. باتری خانه باید محلی تاریک و خنک و خشک باشد.
باتری ها باید روی کابینت جهت جلوگیری از خردگی قرار بگیرند.

باتری خانه برای سیستم خورشیدی

خرید تابلو برق برای درج اینورتر و شارژ کنترلر در آن

یک تابلو برق برای درج شارژ کنترلر و اینورتر (یا سانورتر) تهیه میکنیم و محلی که ترجیحا نزدیک پنل خوشیدی است نصب میکنیم.
بهتر است اگر طول مسیر زیاد است ابتدا برق را از طریق اینورتر AC کنید، سپس کابل کشی نمایید. چرا که اتلاف انرژی در برق AC کمتر است.

ساخت یا تهیه کابینت و درج باتری ها در آن

با توجه به تعداد باتری و وزن آنها کابینتی تهیه میکنیم که بتواند هم باتری ها را منظم نشان دهد، هم آرایش را حفظ کند و هم از سطح زمین فاصله بدهد.

ساخت یا خرید سازه زیر پنل های خورشیدی

حال باید سازه یا استراکچر پنل خورشیدی که در واقع وسیله نگهداری پنل خورشیدی است را تهیه کنیم. شما هم میتوانید از سازه یا استراکچر خورشیدی استفاده کنید و هم میتوانید خودتان یا آهنگری در منطقه اقدام به ساخت آن کنید.
ویژگی هایی که باید سازه داشته باشد:

– ابعاد پنل خورشیدی و وزن آن را پوشش دهد.

– پنل ها را در زاویه 30 الی 35 درجه نسبت به افق ثابت نگه دارد.

– به فاصله 1 متر از سطح زمین فاصله داشته باشد تا در طوفان و باد پنل بلند نشود.

استراکچر خورشیدی

نصب سازه و درج پنل های خورشیدی روی آن و اتصال به هم

سازه باید در زمینی مسطح و محکم نصب شود. با توجه به ناحیه جغرافیایی ایران، پنل خورشیدی باید رو به جنوب قرار بگیرد.
بنابراین سازه را طوری قرار دهید که پنل خورشیدی را رو به سمت جنوب حفظ کند. برای جلوگیری از لرزش و شل شدن سازه، میتوانید پایه های بتنی برای آن درست کنید که محکم تر شوند.

بعد از نصب سازه، پنل های خورشیدی را یکی پس از دیگری روی آن سوار میکنیم و به وسیله کلمپ یا گیره نگهدارنده، پنل ها را به یکدیگر و به سازه وصل میکنیم.
میتوانید برای حفظ امنیت، بخش پشتی پنل خورشیدی را به سازه جوش دهید.

سیستم ارت

میتوانید برای جلوگیری از برخورد صاعقه به سیستم خورشیدی، یک سیستم ارتینگ و زمین کردن برای سازه در نظر بگیرید.
به این صورت که ابتدا چاه مورد نیاز برای این امر را با مقدار اهم استاندارد تهیه میکنید؛ سپس سیم ارت را بین سازه و پنل خورشیدی قرار میدهید و بعد از عبور دادن از سرج ارستر زمین میکنید.

اتصال باتری ها به شارژ کنترلر یا سانورتر

در این مرحله همه تجهیزات در محل خود قرار گرفته اند و فقط باید تجهیزات به یکدیگر متصل گردند. در سیستم خورشیدی ابتدا باتری به شارژ کنترلر یا سانورتر متصل میشود بعد پنل خورشیدی!
اگر برعکس این اتفاق بیوفتد و مثلا یک ساعت پنل خورشیدی در معرض آفتاب باشد و به شارژ کنترلر متصل شده باشد احتمال از بین رفتن کنترلر بالا میرود. (خیلی از کنترلر ها به همین شکل میسوزند)
نکته: در این مرحله شارژ کنترلر روشن میشود.

اتصال پنل خورشیدی به شارژ کنترلر یا سانورتر

سپس کابلی که از سمت پنل خورشیدی داریم را به شارژ کنترلر یا سانورتر متصل میکنیم.

پنل خورشیدی که به شارژ کنترلر متصل شده است

اتصال اینورتر به باتری یا خروجی گرفتن از سانورتر

حال باتری را به اینورتر متصل میکنیم یا اگر از سانورتر در این سیستم استفاده کردیم، در واقع را سانورتر خروجی میگیریم.

تنظیم قرارداد مصرف انرژی با مشتری جهت جلوگیری از مصرف بالا

یک قرارداد شامل جدول مصارف مشتری و محاسبه سیستم خورشیدی و اطلاعات سیستم خورشیدی آماده میکنیم و در دو نسخه به امضای هر دو طرف مزین میکنیم.
این کار برای این است که اگر سیستم دچار مشکل شد ابتدا شرایط اولیه را بررسی کنیم، سپس شرایطی که سیستم در آن قرار دارد را مطابقت دهیم.
بسیاری از موارد مشتری بعد از مدتی مصرف خود را بدون هماهنگی با مهندس انرژی خورشیدی افزایش میدهد. این قرارداد در این مواقع بسیار کمک کننده است.
جهت اطلاعات بیشتر در مورد انرژی خورشیدی چیست این مقاله را مطالعه کنید.

تهیه فیلم و عکس از پروژه جهت ساخت رزومه

جهت ساخت رزومه و پر بار کردن کارنامه شغلی خود، حتما از پروژه فیلم و عکس تهیه کنید. این محتوا به مشتریان بعدی کمک میکند که سریعتر اقدام به همکاری با شما کنند.
سعی کنید علاوه بر تهیه محتوا از پروژه، یک مصاحبه با مشتری خود داشته باشید و سوالات زیر را بپرسید:

– شرایط این منطقه به چه صورت است؟
– قبل از سیستم خورشیدی از چه منبعی استفاده میکردید؟
– مشکل موتور برق یا منبع انرژی قبلی چه بود که به سمت انرژی خورشیدی آمدید؟
– از سیستم خورشیدی رضایت دارید؟

نکته: میتوانید مصاحبه از مشتری را یک هفته بعد از استفاده انجام دهید، تا هم سیستم را بررسی کرده باشد و هم حس رضایت در چهره بیشتر مشخص باشد.

تنظیم محل مناسب برای نصب سیستم خورشیدی

هماهنگی بازدید از پروژه برای مشتری های بالقوه

در صورت هماهنگی با مشتری، میتوانید مشتری های بالقوه را به محل پروژه و بازدید از سیستم خورشیدی ببرید. این بازدید در تصمیم مشتری بالقوه بسیار تاثیر دارد.

بازدید جهت سرویس و نگهداری هر 6 ماه

سعی کنید هر 6 ماه از سیستم های خورشیدی که نصب کردید بازدید داشته باشید، تا هم رضایت مشتری بالا برود و هم اگر مشکلی وجود دارد سریعتر برطرف شود.
این بازدید و سرویس در جذب پروژه های بیشتر کمک میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا